Tarvitaanko chatissa työterveyshuollon erikoislääkäriä?
Olin kuulemassa kokeneen työterveyslääkärin kokemuksia chatin käytöstä työterveyshuollon arjessa. Aihe oli mielenkiintoinen, enkä aiemmin ollut tällaista esitystä kuullutkaan. Chat oli merkittävä osa esittäjän työtä, vaikka hän teki sitä paljon myös muun työn lomassa. Esittäjällä oli jopa kymmenien tuhansien kontaktien chat-kokemus: ”Hei, kuinka voin auttaa?”.
Esitys oli mainio. Mies oli järjettömän innoissaan, kertoi saavansa järjettömän hyvää palautetta toiminnasta, ja olihan se mitä ilmeisimmin myös järjettömän hyvää bisnestä. Esityksen aikana kuulijastakin tuntui hyvältä: jotain uutta ja innostavaa!
Samalla olin itse järjettömän hämmentynyt, jokin epämääräinen esityksessä hiersi. Ja tulihan se sieltä, parin päivän pohdiskelujen jälkeen (hidas kun olen). Ja se, mikä hiersi, oli sana työ – tai sen puute. Käytännössä tämä työterveyslääkäri sanoi sanan työ vain yhden kerran: ”työnantaja maksaa”.
Palvelu on ehkä asiakkaiden toivomaa, matalan kynnyksen palvelua, lähes rajatonta ja välitöntä (”joskus voi joutua odottamaan toista minuuttia kontaktin syntymistä lääkäriin”) jne. Vaikka se joskus löytää muiden palvelujen piiristä kadonneita, mahdollistaa masentuneen haltuunoton jne., se kuitenkin ratkoo pääosin pikkuisia kiusoja ja pulmia, uusii reseptejä, antaa neuvoja, ohjaa vastaanotolle. Vaikka kokemusta on chattilääkärillä varmaan hyvä olla, itse toiminta vaikutti siis olevan hyvin perustasoista, aina ei edes lääkärin työtä. Lasku kuitenkin lähti aina täydellä hinnalla. Esittäjä myös korosti, että chatissa ei kirjoiteta sairauspoissaolotodistuksia – esityksen perusteella ei myöskään kysytä ”miten töissä menee”, eikä muutenkaan selvitetä työkykyä.
Tarvitaanko chatissa siis työterveyslääkäriä tai jopa työterveyshuollon erikoislääkäriä?
Kun ihminen kouluttautuu erikoislääkäriksi, asetuksen mukaan tulisi hänen kyetä toimimaan ja pääosin toimia alansa vaativien kysymysten parissa, erikoisalaa eteenpäin vieden, osaamisestaan ja palvelustaan ylpeän työterveysasioiden ammattilaisen, alan erikoislääkärin asenteella. Sellaista en nähnyt enkä kuullut, vaan vain palvelun vauhdista, palautteesta ja ansioista hurmaantuneen kollegan lääketieteellisesti lähinnä aloittelevan lääkärin tasoista toimintaa ja osaamista.
Chat on varsin uusi työkalu terveydenhuollossa, ja varmaan jotenkin helpottaa asiakkaiden asiointia. Kuitenkin liikutaan vasta palvelun kehitysvaiheessa. Tulisikin tarkkaan miettiä, miten ja mihin sitä käytetään ja kuka palvelua toteuttaa ja miten chat toimii työterveyshuollon asiakkaille. Jokaiseen kontaktiin tulisi ainakin sisältyä kysymys, ”miten töissä menee?” tai kommentti ”tämän kanssa varmaan pärjäät töissä?” tai kehotus ”vaikuttaa, että työkykyasiaasi olisi hyvä pohtia yhdessä tätä chat-keskustelua laajemmin, milloin tulet vastaanotolle?”. Ilman yhteyttä potilaan työhön chattilääkärinä toimiva työterveyslääkäri helposti aliarvioi omaa ja kollegojensa työtä ja osaamista. Esityksen mukainen chattaus toimii hyvänä sytykkeenä niille puheille, jotka parjaavat työterveyshuoltoa helppojen, terveiden ja hyvin toimeentulevien ihmisten väylänä!
Vai mitä Sinä tuumit, riittääkö ansaintalogiikka ja laskun kirjoitus vai tarvitaanko työterveyshuollon kontakteihin erikoisalan substanssiosaamista? Mitä ajattelisit muun alan erikoislääkäristä palvelun toteuttajana: kirurgista, jonka päätehtävä chatissa olisi kirjoittaa reseptejä virtsatietulehduksiin tai kardiologista flunssalääkkeitten kirjoittajana?