I specialistläkarutbildningens allmänna föreskrifter konstateras att läkare under specialisering ska bedöma sitt lärande och delta i utvärderingen och utvecklingen av utbildningen. Du ska alltså utöver ditt eget lärande också utvärdera den utbildande läkarens verksamhet som utbildare, arbetsplatsutbildningen och utbildningsmiljön och utbildningsprogrammet som helhet. Samtidigt lär du dig bedömningskompetenser som är till nytta också i arbetslivet. En väl genomtänkt bedömning förbättrar studiemotivationen. För den specialiserande läkarens del sker den officiella bedömningen av de teoretiska kunskaperna i form av ett riksomfattande specialistläkarförhör.
Bedömning av lärandet och studiernas inriktning
Som specialiserande läkare bedömer du ditt kunnande och dina mål redan när du väljer specialitet. Med tanke på utbildningen är det skäl att kartlägga och bedöma tidigare förvärvade kunskaper i ett så tidigt skede som möjligt, både när ni kommer överens om arbetsuppgifterna och när du gör upp din specialiseringsplan i början av utbildningen.
När specialiseringen framskrider gör du bedömningen tillsammans med din utbildare minst varje halvår och alltid i slutet av varje avsnitt. Bedömningarna och idéer om inriktningen på framtida studier antecknas i loggboken. I början av varje avsnitt görs en bedömning av utgångsnivån, där du kartlägger dina kunskaper tillsammans med utbildaren. En plan för utvecklingen av kunskapsnivån och avsnittets mål görs upp utgående från utbildarens bedömning. Målen ska antecknas i loggboken så exakt som möjligt, så att det är lätt att följa hur utbildningen och lärandet framskrider.
Den utbildande läkaren bedömer hur den specialiserande läkarens lärande och utbildning framskrider i förhållande till utbildningens mål. Regelbunden växelverkan mellan den specialiserande och den utbildande läkaren, veckovisa möten, deltagande i gemensamma arbetsplatsutbildningar, konsultationer, dokument som görs upp i arbetet, respons från arbetsgemenskapen och kunder, reflektion över lärandet och kurserna m.m. skapar en grund för och möjligheter till en adekvat bedömning samt riktande av fortsatta studier under de följande månaderna. Bedömningen av lärandet grundar sig alltså på hur de för varje enskilt avsnitt uppsatta målen har uppnåtts.
Den gemensamma bedömningen går ut på att identifiera den specialiserande läkarens kunskaper och eventuella brister i kunnandet och utvecklingsområden, dvs. på att rikta studierna och samtidigt förbättra lärandet. Bedömningarna som görs i samarbete mellan den specialiserande och den utbildande läkaren hjälper att rikta studierna och sätta upp mål för att utveckla den specialiserande läkarens kunskaper och kompetenser.
Utvärdering av utbildningsplatsen
I samband med halvårsbedömningen och efter varje avslutat avsnitt utvärderar läkaren under specialisering handledningen och arbetsplatsutbildningen. Kom ihåg att utvärderingen som sker på utbildningsplatsen förutsätter bra växelverkan mellan den specialiserande och den utbildande läkaren och att båda är tillräckligt mogna att se bedömningen som ett sätt att rikta utvecklingen och lärandet, inte som kritik. Utvärderingarna förbättrar också handledningen, med andra ord den utbildande läkarens verksamhet, den utbildning som ges på utbildningsplatsen och utbildningsmiljön, och kan också i allmänhet förbättra utbildningen som ordnas på utbildningsplatsen.
Utvärdering av utbildningen
De specialiserande och de utbildande läkarna kan ge respons på alla närstudie- och seminariedagar i universitetets regi, samt på webbkurser, genom att svara på responsenkäter. Universitetens ansvarpersoner tar gärna också emot fritt formulerad respons om specialistläkarutbildningen.